Det gode billede

Et billede er afgørende for, at en artikel fænger læseren og kan sætte sig ind i historien. Det er vigtigt at vise billeder af de personer, som artiklen handler om, eller af det sted eller den begivenhed, som artiklen omtaler. Brug gerne tid på billedet.

Det er godt at bringe billeder, der viser, at journalisten var til stede og selv har lavet reportage og observeret det, der skrives om. Det øger troværdigheden og giver læseren større identifikation med det, som artiklen handler om.

Det kan også fungere rigtig godt at illustrere artiklerne med tegninger, modeller eller billeder, hvor i på anden vis illustrerer artiklens tema. 

Hvis I ikke selv har mulighed for at tage et billede, kan det være en idé at spørge medvirkende i artiklen, om de har et privatfoto, der kan bringes i stedet. Husk i så fald at skrive vedkommendes navn i fotokrediteringen, for eksempel: “Privatfoto/Hans Hansen”.

 

Tips til gode billeder…

Billeder med bevægelse

Billeder hvor der sker noget er mere levende – især billeder af personer, som er i gang med noget, er interessante at se på og fungerer som blikfang.

Portrætbilleder

Portrætbilledet kan give læseren en fornemmelse af, hvem artiklen handler om.

Et portræt skal gerne vise personlighed. Du må gerne tænke ud af boksen og overveje, hvor du kan få det bedste billede.

Hvis artiklen handler om en person, som er akrobat i et cirkus, kunne det for eksempel være en idé at tage portrættet i cirkusset.

Hvis artiklen handler om noget sørgeligt, vil det virke underligt med et billede, hvor den fotograferede grinder.

Beskæring

Et billede i supertotal kan give overblik over situationen eller omfanget af en begivenhed. Et nærbillede kan til gengæld give følelsen af intimitet og nærvær. Prøv dig frem og se, hvad der fungerer bedst til den enkelte historie.

Perspektiv

Når man tager et selfie er der stor forskel på, om det er taget nede- eller oppefra. Det samme gælder for billederne til din avis.

Et billede taget nedefra i frøperspektiv kan få en person eller genstand til at se truende eller magtfuld ud, hvorimod et billede, der tages oppefra i fugleperspektiv kan få samme genstand til at se svag eller ufarlig ud.

Leg med perspektivet – nogle gange kan man få et helt nyt syn på en ting, hvis man ser den fra en utraditionel vinkel.

Mønstre, farver og former

Farver og mønstre fungerer som blikfang, der lokker læseren til. Tænk over hvordan symmetri, det gyldne snit og klare farver kan gøre billedet spændende eller flot at se på.

Fotokreditering
  • Husk altid at skrive fotokreditering til dit billede. Korrekt billedkreditering er oftest navnet på fotografen, for eksemepl: “Jens Jensen”.
  • Et foto må aldrig krediteres med et hjemmesidenavn som for eksempel: ”Google”. Der er altid en fotograf til et foto, og man skal have tilladelse til at anvende et billede fra databaser, hvor man ikke har fri adgang.
  • Fotos fra nettet er i udgangspunktet ulovlige at bruge, hvis du ikke har fået lov eller bruger en gratis stockfotohjemmeside.