Redaktionsmødet

Redaktionsmødet er en vigtig start på alle aviser. Det er her journalister, fotografer, redaktører, tegnere, layoutere og alle andre mødes og aftaler, hvad der skal være i avisen.

Redaktionsmøder handler om at finde ud af, hvilke historier man gerne vil have i avisen. Hver redaktion holder sit eget redaktionsmøde – indland, udland, kultur, sport, debat osv.

Læs om redaktioner i Newsdesk her

 

01Journalist

Alle elever i en redaktion er i udgangspunktet journalister og fotografer.

En journalist indsamler, bearbejder, prioriterer og videreformidler oplysninger til offentligheden.

Journalisten skal både lave research til historierne, interviewe kilder og skrive artiklen.

Eksempler:

Journalisten tager kontakt til kilder, interviewer og skriver historien.

02Fotograf og tegner

Fotografer og tegnere skal bidrage med stærke, rørende, underholdende eller illustrative billeder eller tegninger til en artikel. Grib kameraet eller blyanten og find kreative måder at tilføje noget visuelt til artiklen – eller gå på opdagelse på Ritzau Scanpix og brug andre fotografers billeder (husk fotokreditering).

Eksempler:

Fotograften og tegneren sørger for, at avisens billedside tilføjer merværdi til artiklen.

03Korrekturlæser

Korrekturlæser
En korrekturlæser læser journalisternes artikler igennem for fejl, der skal rettes, inden den går i trykken eller bliver lagt ud på internettet. De skal derfor være opmærksomme på grammatiske fejl og sproglige formuleringer, så artiklen er så skarpt formuleret som muligt. Kun elever med rolle som korrekturlæser har adgang til korrektur.

Chefkorrekturlæser
En chefkorrekturlæser er en elev, der har fået tildelt et større ansvar for korrekturlæsningen af avisen. Chefkorrekturlæseren kan nemlig læse korrektur på alle artikler i avisen på tværs af redaktioner.

Eksempler:

Korekturlæseren retter sproglige og grammatiske fejl.

04Layouter

Layouter
Layouteren sørger for, at redaktionens artikler bliver sat op som en rigtig avis. Herunder at størrelsen på artikler, rubrikker og billeder er passende, og at eventuelle faktabokse, citater og brødtekstbilleder indsættes.

Alle kan gå ind i ‘Layout’ og se, hvordan avisen kommer til at se ud, men kun elever med layoutroller kan arbejde i artiklerne i ‘Layout’.

Cheflayouter
En cheflayouter er en elev, der har fået tildelt et større ansvar for at layoute avisen. Cheflayouteren kan lave layout på alle artikler i avisen på tværs af redaktioner.

Eksempler:

Layouteren sørger for, at avisen tager sig godt ud visuelt.

1

Dagsorden for redaktionsmødet

2

Efter redaktionsmødet

3

Op til deadline

Dagsorden for redaktionsmødet

Fordel roller

Hvem skal skrive? Hvem skal fotografere? Hvem skal designe, og hvem skal være redaktør på redaktionen og redigere stoffet?

Tag en runde

Lad hver enkelt fortælle, hvilken historie hun eller han gerne vil arbejde på. Tal om ideerne. Snak om hvem det kan være en god idé at interviewe til de enkelte historier.

Aftal en deadline

Sæt en realistisk deadline.

Nyt redaktionsmøde hver morgen

Hver morgen mødes de enkelte redaktioner for at tale om, hvor langt journalister, fotografer og tegnere er kommet. Holder planen stadig? Er der sket ændringer, så der skal byttes rundt på sider? Mangler der nogle artikler? Et redaktionsmøde varer højst en halv time.

 

Efter redaktionsmødet

Arbejdet starter

Journalister, fotografer og tegnere går i gang.

Møde for alle avisens redaktører

Her aftales det, hvordan siderne skal fordeles, og hvilken rækkefølge artiklerne skal komme i.

Tilbagemelding til journalister, fotografer og tegnere

Redaktørerne giver bagefter besked til alle journalister, fotografer og tegnere om deadline; hvornår de skal aflevere, og hvor meget plads de får i avisen.

Op til deadline

Redaktører og layoutere

Skal være klar til at modtage historier, fotografier og tegninger.

Korrekturlæsere og redaktører

Læser historierne igennem

Fotografer, illustratorer og layoutere

Redigerer, beskærer og tjekker grafisk materiale.