01Rubrik

En overskrift der skal trække læsere til.
Derfor skal den fx rumme noget nyt,
noget spændende, noget sjovt eller
noget skræmmende. Den skal nødig
være kedelig eller sige noget, alle ved
i forvejen.

Eksempler:

En overskrift der skal trække læsere til. Derfor skal den fx rumme noget nyt, noget spændende, noget sjovt eller noget skræmmende. Den skal nødig være kedelig eller sige noget, alle ved i forvejen.

02Underrubrik

Under overskriften kan du enten skabe mere spænding eller lidt bedre forklare, hvad artiklen bringer. Også underrubrikken skal tiltrække læsere.

Eksempler:

Hvis du har lavet en rubrik, der primært skal lokke læsere til, er det en god ide at forklare mere om artiklen i underrubrikken. Fortæl hvem der siger eller gør hvad.

03Mellemrubrik

Mellemrubrikker er en slags små overskrifter, der opdeler artiklen i mindre afsnit. De kan også hjælpe læserne på vej.

Eksempler:

Sørg for at artiklen er naturligt opdelt i forskellige tematiske afdelinger, så er det nemt at putte mellemrubrikker ind mellem de forskellige afdelinger.

04Citat

Det er ofte smart at finde et spændende citat fra artiklen og placere det med større bogstaver som en slags tekst illustration inde i artiklen eller ved siden af. Det kan styrke læsernes nysgerrighed og interesse og kaste lys på en central del af artiklen.

Eksempler:

vis du har talt med spændende mennesker eller lavet et godt interview, er det nemt at plukke et citat ud til tekstillustration. Nogle gange kan du også bruge nogle af dine egne linjer som citatudpluk.

05Byline

Bylinen (”af-linjen”) er navnet på personen, der har skrevet artiklen.

Eksempler:

Det nemmeste i artiklen. Meget vigtigt for nogle journalister, da bylinen placerer et ansvar for artiklen.

06Faktaboks

Mange artikler kan letteres læses, hvis der er en boks med ekstraoplysninger om tal og leksikalske ting.

Eksempler:

Her kan man give leksikalske oplysninger om personer i artiklen, forklaring af forkortelser, økonomiske tal, vigtige årstal osv.

07Billede

Især større artikler har brug for en illustration, enten en tegning eller et pressefoto, som også fortæller noget om artiklens emne.

Eksempler:

Artiklen ser bedre ud, og trækker flere læsere til, hvis den har et levende fotografi eller tegning. Det er en god ide at tænke på, før eller samtidig med, at du skriver artiklen.

08Billedtekst

Ved siden af billedet skal der være nogle ord om billedet: Hvem, hvad, hvor og navnet på fotografen.

Eksempler:

Hvorfor har du valgt billedet? Hvad viser det om artiklens emne? Det skal du skrive i billedteksten.