FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Guides og vejledninger

Hvor finder jeg lærervejledningen?

Link til avisernes lærervejledninger: Ekstra BladetJyllands-Posten og Politiken.

Find lærervejledninger på Newsdesk:

  1. Log ind.
  2. Tryk på dit navn i højre hjørne.
  3. Vælg ‘oversigt over aviser’.
  4. Tryk på spørgsmålstegnet i menuen til venstre.
  5. Vælg ‘Lærervejledning’.

 

Hvor finder jeg video-guides til Newsdesk?

  1. Åben hjælpemenuen ved at trykke på spørgsmålstegnet i menuen til venstre.
  2. Hjælpemenuen er specifik for den del af processen du er i. Vil du se videoen om korrektur, finder du den ved at gå ind i korrektur, og herefter åbne hjælpemenuen.

Må jeg bruge lærervejledningerne fra tidligere mediekonkurrencer i undervisningen og til nye aviser?

Ja. Lærervejledningerne giver en faglig introduktion til de emner, som skoler over hele landet tidligere har arbejdet med i forbindelse med konkurrencerne. Disse må gerne bruges i undervisningen, også selvom konkurrencen er slut.

Se tidligere konkurrencer her

Fotos

Hvad er Ritzau Scanpix?

Ritzau Scanpix er et billedbureau, som har mere end 40 millioner billeder i deres arkiv. Mange professionelle journalister gør brug af denne service, når de skal finde billeder til deres artikler. Nu kan din klasse også gøre brug af denne tjeneste, som er integreret i Newsdesk.

Husk at bruge søgeord på både dansk og engelsk, da Ritzau Scanpix også har mange udenlandske fotografer tilknyttet sig.

Hvad er en korrekt fotokreditering?

Korrekt fotokreditering betyder, at I skal skrive fotografens navn eller fotografens billedbureau ved de billeder, I bruger. Det kan eksempelvis være “Jens Jensen” eller ”Ritzau Scanpix”. Undgå at bruge billeder fra firmaers hjemmeside, uden at få lov, og angiv aldrig “Google” eller en hjemmesideadresse som fotokreditering.

Den nemmeste måde at undgå fejl i fotokrediteringer er ved at bruge egne billeder eller billeder fra Ritzau Scanpix, som du får adgang til gennem Newsdesk. Det er den samme billedservice, som mange professionelle journalister bruger, og tjenesten indsætter automatisk fotokrediteringer i Newsdesk. Husk at søge på både danske og engelske ord. Du må selvfølgelig altid ændre billedteksten.

Hvor store skal fotos være?

Generelt er store billeder bedre, når man ønsker at uploade sine billeder. For at få det bedste resultat, når der uploades fra telefoner og tablets, skal billederne helst uploades direkte fra den enhed, som billedet er taget på.

Ved upload af billeder giver Newsdesk en besked, der fortæller, hvor mange spalter et billede kan lægge sig over. Hvis du prøver at bruge et billede i en artikeltype, der bruger 3 spalter, men billedet kun kan lægge sig over 2 spalter, vil du få en tilkendegivelse om fejl i form af et gult udråbstegn eller en rød streg rundt om billedet. Det betyder, at billedet kan blive grynet i tryk, men det kan godt trykkes alligevel.

Godkendelse, tryk og levering

Kan jeg få trykt mindre end 500 eksemplar?

Det er desværre ikke muligt at få trykt færre end 500 aviser, da mængden så ikke går op på trykkeriet. Men da aviserne trykkes på avispapir, kan de med fordel sorteres korrekt og genanvendes, hvis I ikke får brug for alle 500.

Hvad er JP/Politikens Hus' krav til aviserne?

Vi har ingen krav til, hvad din klasse vælger at skrive om, hvilket sprog I skriver i eller hvilket fag I skriver i.

Men for at vi kan trykke aviserne, er det vigtigt at:

  • Fotokrediteringer er korrekte.
  • Artiklerne ikke indeholder fake news, misledende nyheder eller spreder rygter om personer og/eller begivenheder.
  • Der ikke er rigtige annoncer og reklamer i aviserne.

Vi ikke fylde avisen ud - kan den trykkes alligevel?

Ja. Som lærer kan man ikke godkende sider i avisen til tryk, hvis der mangler artikler eller andet på siderne, men det kan vi godt i skoleafdelingen. Du kan derfor godt få trykt din avis, selvom du mangler hele eller halve sider.

Ring eller skriv til os, så ordner vi det.

SKOLE@JPPOL.DK 

+4533472147

Hvor lang tid går der, før vi modtager de trykte aviser?

Det varierer alt efter hvor travlt der er på trykkeriet, og om vi har nok aviser til en trykgang.

Men forvent, at der går et par uger fra avisen godkendes til tryk, til du modtager den på skolen.

Jeg kan ikke godkende en side i avisen, selvom der ingen fejlmeldinger er?

Der kan være forskellige årsager til, at du får denne melding, og vi opfordrer dig derfor til at kontakte os. Her vil vi kunne opklare problemet og guide dig mod en løsning.

SKOLE@JPPOL.DK 

+4533472147

 

Hvad gør jeg, hvis der er et gult udråbstegn på billedet?

Det gule udråbstegn betyder at billedet er uploaded er i lavere opløsning, end anbefalet. Billedet kan sagtens trykkes alligevel, men der er risiko for, at det bliver grynet.

Vi opfordrer derfor til at vælge et i højere opløsning. Hvis det er et billede I selv har taget, er det en god idé at uploade det direkte fra mobil eller tablet: Log ind på newsdesk i browseren, og upload det. På den måde uploades det i højere opløsning, end hvis det skal sendes over eksempelvis messenger.

Når du vælger et billede i Newsdesk, kan du se hvor mange spalter billedet ideelt kan lægge sig over. Dette kan bruges som pejlemærke, når du skal vurdere hvilket billede, der egner sig bedst til siden.

Andre problemer

Hvorfor får jeg en zoom fejl, selvom min browser står på 100% zoom?

Newsdesk kræver, at brugernes browser er indstillet til 100% zoom-niveau for at fungere optimalt. Vi kan ikke se, hvad computerens styresystem er indstillet til, men mange Windows 10 maskiner er fra installationen indstillet til at bruge 125% zoom i alle vinduer.

Du kan enten prøve dig frem med forskellige zoom-niveau indtil fejlmeldingen forsvinder, eller ændre computerens zoom-niveau til 100 procent, bemærk dog at dette ændrer zoom-indstillingen for alle computerens programmer.

Kan jeg ændre avisens deadline?

Konkurrenceaviser skal afleveres til deadline for at blive bedømt. Men hvis I ikke når det, kan I godt arbejde videre med avisen, selvom deadline er overskrevet.

Du kan altid ændre deadline for din almindelige avis. Dette gøres under ”Redigér opsætning af avis”, som du finder ved at trykke på dit navn i højre hjørne samtidig med, at du er inde på den pågældende avis.

Hvem må benytte og få adgang til Newsdesk?

Newsdesk er målrettet 6.-10. klasse, gymnasiale uddannelser og lærerseminarier, men andre uddannelsesinstitutioner er også velkomne til at bruge systemet, så længe de har et UNI-login. I skal dog være opmærksomme på kravet om, at alle avisprojekter i Newsdesk skal være en del af en læringsproces, og derudover må systemet ikke bruges til udelukkende kommercielle formål.

Hvorfor kan jeg ikke se eller tilknytte mine elever til roller i redaktionerne?

Newsdesk henter oplysningerne om dine elever via dit UNI-login, og du vil derfor frit kunne vælge mellem de klasser, der er tilknyttet dit UNI-login. Skulle det ske, at nogle af dine klasser eller elever mangler, skal du tage kontakt til den ansvarlige for UNI-login på jeres skole og få kontrolleret, at du er korrekt oprettet.

Det kan i nogle tilfælde tage et par timer for ændringer at træde i kraft.

Hvor mange lektioner forventes det at bruge på at lave en avis?

Det er meget forskelligt afhængigt af sidelængde mm., men en tommelfingerregel er, at man kan producere en 8-siders avis på én uge, hvor alle lektioner går til avisarbejdet, f.eks. en emneuge.

Hvorfor kommer der ikke linjeskift i faktaboksen?

Faktaboksene understøtter desværre ikke linjeskift eller punktopstillinger på nuværende tidspunkt.

Det er planlagt for fremtiden, men indtil da foreslår vi, at du enten skriver faktaene ind som hele sætninger – eller laver en én linje punktopstilling som f.eks.:

”Æg: 3 – Mælk: 2L – Mel: 40g – Gær: 25g”

Hvorfor kan jeg ikke logge på Newsdesk via iPad/iPhone/Mac?

Efter at have foretaget systemopdateringer er der flere, som oplever problemer med at logge på Newsdesk via Safari på iPad/iPhone/Mac. Dette skyldes ændringer i iOS, som gør, at man ikke kan tillade cookies på websteder, som man har kunnet tidligere, når man skulle bruge UNI-login på iPad eller iPhone.

Hvis du for nyligt har opdateret din iPad/iPhone/Mac, skal du derfor gøre følgende for at kunne logge på:

Gå ind i ”Indstillinger” > Vælg ”Safari” > Slå både ”Undgå sporing mellem websteder” og ”Bloker alle cookies” fra.

Du kan se en video her.

Hvis du ikke har opdateret din iPad/iPhone for nylig, er det nok at gå ind og tillade cookies fra websteder. Dette gøres på denne måde:

Gå ind i “Indstillinger” > Vælg ”Safari” > Vælg “Bloker cookies” > Sæt den til “Tillad altid”.

Hvordan bestiller jeg avisen som PDF?

Som det første skal du gå ind den pågældende avis, som du gerne vil bestille en PDF af. Når du har gjort dette, skal du trykke på dit navn i højre hjørne, hvorefter du finder punktet ”Bestil pdf til print”. Når du trykker på denne, vil der blive genereret en PDF-fil, som bliver sendt til den mail, der er tilknyttet din bruger.

Kontakt os

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Du er altid meget velkommen til at kontakte skoleafdelingen, så gør vi vores bedste for at hjælpe dig godt videre.